Rallysportens discipliner
Rallysporten dækker over de motorløb som afvikles på offentlig vej eller industriområder i almindelige personbiler eller special-indrettede rallybiler. Sporten kendes bl.a. fra TV, hvor der oftes vises programmer fra Dansk Super Rally (DSR) og World Rally Championship (WRC).
Rallysporten i Danmark dækker flere niveauer, hvor Klubrally er den laveste kategori og Dansk Super Rally er den højeste kategori. Du kan læse mere om rallysporten på DASU’s hjemmeside for Rally (dasu.dk)
Klubrally
Klubrally er begynderdisciplinen indenfor rallysporten og køres typisk på industriarealer og parkeringspladser med kegler som forhindringer. Kravene til udstyr og bil er meget begrænsede og det er derfor nemt at komme igang. Ved klubrally light løb er det derfor muligt at møde op i en almindelig privat-bil der er synet og godkendt.
Af hensyn til sikkerheden for deltagerne er kravene til udformningen af hastighedprøver i klubrally reguleret, således hastighederne holdes på et forsvarligt niveau. En hastighedsprøve vil ofte kunne gennemføres på 1½ – 3 minutter med en total distance på 1-2 km. Under et løb gennemkøres hastighedsprøverne flere gange og ved et åbent klubrally vil der typisk være 4 til 6 forskellige prøver som gennemkøres 2 gange.
I Danmark køres der typisk klubrally turneringer indenfor de enkelte klubber og på landsplan findes der Sjællandsk Mesterskab (SM) og Jysk Fynsk Mesterskab (JFM). De to turneringer består af åbne klubløb, hvor medlemmer fra de forskellige motorklubber dyster på tværs af klubberne.
DASU Metal Rally
Dansk Automobil Sports Union og Dansk Metal har i flere år haft et samarbejde lavet en turnering i klubrally. Dels for at finde nye talenter, og dels for at fremme færdselsikkerheden. Læs mere her.
Rallysprint
Niveauet over Klubrally er Rallysprint, hvilket dækker over Rally som afvikles på rundbaner. Rundbanerne kan være etableret på et større industriområder eller en aflukket vejsektion, hvor det er muligt at lave en rundbane. Fordi hastighedsprøven er en rundbane kan der køres omgange ved hver gennemkørsel og der er mulighed for at flere biler kan køre på hastighedsprøven på samme tid.
Fordi rallysprint køres på rundbaner og i højere fart er der her krav til deltagernes biler. Bl.a. skal disse være indrettet med sikkerhedsbur og gennemgå et særligt rally-syn.
I Danmark er den mest kendte turnering indenfor rallysprint Yokohama Mesterskabet, hvor der køres et mesterskab hhv. på Sjælland (Øst) og Jylland-Fyn (Vest).
Rally
Højeste trin indenfor rallysporten i Danmark kaldes blot Rally og her køres der hovedsageligt på afspærrede offentlige veje og lignende. Ved Rally er der næsten ingen begrænsninger for hastighedsprøverne’s længde og de stiller derfor store krav til både kører og co-driver. Som det er tilfældet ved Rallysprint, så skal bilerne være indrettet med sikkerhedsbur og særligt udstyr.
I Danmark er der én primær rallyturnering som hedder Dansk Super Rally (DSR). Turneringen spænder typisk over 4-6 løb over en løbssæson og har deltagelse på 50-80 biler i forskellige klasser der spænder fra både semi-professionelle til amatører.